Als klein meisje waren het aantal ‘waarom-vragen’ die Jacqueline op één dag stelde niet te tellen. Ze zat vol verwondering van wat er allemaal gaande was op een school en in de wereld. Het gebrek aan ruimte om eindeloos ‘waarom-vragen’ te stellen, leidde tot de keuze om de Vrije Pedagogische Academie te gaan volgen. Door zelf juf te worden, kon ze het anders doen. Zo wilde ze ruimte bieden aan de kinderen voor hun ontwikkeling, authenticiteit en verbondenheid, in contact met de wereld. Het liep anders, want er was geen school waar dit zomaar kon gebeuren. 

Na de museumacademie en een bedrijfskundige opleiding volgen diverse functies in het bedrijfsleven en een eigen ICT bedrijf. Na 20 jaar pakt ze het studeren weer op en voltooid ze opleidingen voor coach en sensitherapeut. Dan gaat er een nieuwe onderneming van start: De Oorzaakdeskundige. Jacqueline is gericht op innovatie en zingeving in het werken en op zoek naar de intrinsieke motivatie van mensen. Dat kwam samen in de positie als innovatieadviseur bij Syntens. Daar was ruimte om vanuit een overheidsprogramma MKB ondernemers te helpen bij innovatie en verduurzamen van hun organisatie. Boeiende onderwerpen zoals onderwijsinnovatie, zorginnovatie, duurzame inzetbaarheid, creatieve industrie, watertechnologie en veiligheid. 

In 2014 werd Syntens opgeheven en was er nog één wens: een school. Een school waar Jacqueline als kind zelf graag op had willen zitten. Een school waar kinderen de vrijheid krijgen om zich te ontwikkelen en waar ze alle ‘waarom-vragen’ mogen stellen die ze kunnen bedenken. Samen op zoek naar antwoorden en er soms ook achter komen dat er (nog) geen antwoorden zijn. Vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling en vooral een breed en inspirerend aanbod. Inspirerende docenten en begeleiders en vooral ruimte voor kinderen samen. Zodat ook zij veel van elkaar kunnen leren. Het is een misvatting dat kinderen altijd ‘moeten’ leren van volwassenen. 

Jacqueline is nu gemotiveerd om al het moois van de democratische school door te geven aan anderen. Aan de slag!

Hoe is het om als leerling veel vrijheid te hebben in de school? De keuze of je wel of geen examen gaat doen? Wat doe je met al die vrijheid, welke keuzes maak je? Leer je dan wel iets? Wat brengt verveling? Allemaal vragen die gesteld worden aan leerlingen van een Democratische School. Samen met Lees verder
JACQUELINE VAN EWIJK, SUZANNE THISSEN EN/OF ELIZABET MEERBEEK Een methode waarbij het niet gaat om een slachtoffer, de dader of waarheidsvinding. Het gaat over een situatie die niemand wenst, waar we liever van af zijn.
JACQUELINE VAN EWIJK EN/OF SUZANNE THISSEN Een introductiedag voor het beginnen van je eigen school, om vervolgens bij een eventuele start de verdere begeleiding op ons te nemen.
NEEM DIRECT CONTACT OP VIA
INFO@DOEBUSINESS.NL OF 0683321725